Facel Vega historie
Door: Marc Vorgers/ ClassicarImages
Ga
terug naar de vorige pagina met de "terug" of "back"
knop van uw browser.
FACEL; Forges
et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire SA begon in 1938 als
fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de
vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën
voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean
Daninos. Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8... De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6. Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag
worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd. Klik
hier voor een uitgebreid Facel Vega model overzicht in de |
|