| 
         De Jaguar Mk
        II is de meest karakteristieke Jaguar "Sport-sedan" uit de
        geschiedenis. Bijna iedereen kent en herkent de auto als Jaguar. 
        De Mk II was
        een auto met twee gezichten: Enerzijds een zeer snelle sport-sedan, wat
        de auto geliefd maakte bij Britse boeven en de politie (waarvan in vele
        films en televisieseries dan ook gretig gebruik werd gemaakt; denk aan
        Get Carter –1970-, met Michael Caine, en meer recent inspector Morse).
        Anderzijds was het een zeer comfortabele, representatieve, zakenauto
        waarmee de ‘upper-class’ zich graag presenteerde. 
        De snelheid
        en kracht ontleende de Mk II aan de beroemde Jaguar XK motor waarmee
        Jaguar in 1951 en 1953 zelfs Le Mans gewonnen had (3.4 liter versie). De
        XK motor in de Mk II was verkrijgbaar met drie verschillende
        cilinderinhouden en vermogens van respectievelijk 2483cc./120 pk.,
        3442cc/190 pk. en 3781 cc./220 pk. De 3.8 liter versie had een
        topsnelheid van maar liefst 201 km/u. De Jaguar Mk II werd gebouwd tot
        1967. 
        De Jaguar Mk
        II is in onze tijd een populaire klassieker. De Mk II leent zich
        uitstekend voor dagelijks (zakelijk) gebruik en geeft de gelukkige
        bezitter veel rijplezier en een uitgesproken imago betreffende
        autokeuze. 
        Technische
        gegevens 
        
        Zes cilinder
        lijnmotor 
        cilinderinhoud: 3781 cc. 
        vermogen: 213 pk. 
        topsnelheid: >190 km/u. 
        versnellingen: 4, handgeschakeld + overdrive 
        gewicht: 1480 kg. 
        
        Informatie 
        
       Kleur blauw metallic met een beige lederen
      interieur en beige vloerbedekking. De
      auto is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, overdrive,
      getint glas,  en chroom spaakwielen. Tevens is de auto uitgerust met
      comfort- en veiligheidverhogende opties zoals achterruit verwarming,
      stuurbekrachtiging en veiligheidsgordels voor en achter. 
      Uitgeroepen tot 'Best of Class' op de Antwerpen Classic
      Salon 2009!  
     |