| De Triumph
        1800 roadster 18 TR kwam in 1946 op de markt.Nadat Standard motor company Triumph over had genomen in 1945 wilde de
        toenmalig directeur John Black een auto bouwen in de klasse van de
        sportieve (Jaguar) SS die van dezelfde Standard motor gebruik maakten
        (de SS Jaguar 1.5 litre).
 De 1800 roadster 18 TR werd gebouwd in 1946 en 1947 en was technisch
        gebaseerd op de Triumph 1800 Saloon.
 De Triumph 1800 roadster beschikte over een handgeschakelde vier
        versnellingsbak met stuurkolomschakeling. Dit was met name erg handig
        wanneer er drie personen op de voorbank plaatsnamen waarbij de
        versnellingspook dus niet in de weg zat.
 De Triumph Roadster werd getekend door Frank Callaby en de auto
        vertoonde voor een na-oorlogs ontwerp een zeer klassiek uiterlijk; de
        auto had een ver terugvallende grille, vrijstaande koplampen, drie
        ruitenwissers en een onvervalste "dickey seat" in de
        kofferbak. Deze kofferbak/ "dickey seat" is werkelijk een zeer
        fraai detail aan deze klassieker; door enkel de kofferklep te openen kan
        er bagage worden geladen. Wanneer echter de kofferklep wordt geopend, de
        tweede klep met ruiten wordt opgeklapt en de twee stoeltjes worden
        opgericht ontstaat er zitplaats voor twee personen. Eind 1947 werd de
        1800 roadster opgevolgd door de 2000 roadster met een zwaardere motor en
        een volledig gesynchroniseerde drie versnellingsbak.
 De Triumph Roadster is in beide uitvoeringen zeldzaam te noemen; van de
        1800 zijn slechts 2501 stuks gebouwd en van de 2000 slechts 2000 stuks.
 
 Technische
        gegevens
 Viercilinder
        motorcilinderinhoud: 1776 cc.
 vermogen: 65 pk. bij 4200 tpm.
 versnellingen: 4 (stuurkolombediening)
 Informatie
         Triumph 1800
        Roadster 18 TR,
        bouwjaar 1947. Kleur donker rood met een beige lederen interieur.Deze Triumph 1800 Roadster werd volledig gerestaureerd en verkeerd in
        sublieme topstaat. (Concours). Kosten nog moeite werden gespaard om deze
        fraaie klassieker in absolute topstaat te brengen. De aluminium body is
        zeer fraai en strak en het interieur is perfect tot in detail. Al het
        chroomwerk werd nieuw verchroomd. Dit is absoluut één van de mooiste
        exemplaren die u wereldwijd zult vinden. Een restauratie fotoreportage
        is aanwezig.
 Deze
        klassieker werd verkocht bijClassic Cars Friesland.
 Classic
        Cars Frieslandtelefoon: 0566 63 12 76
 
  |