| 
         Als fabrikant
        van grote, dure en extreem luxueuze "Grand Routiers" voor de
        rijksten der aarde besloot Facel Vega aan het eind van de jaren vijftig
        de markt voor compacte luxe auto's te betreden. Een markt waarin onder
        andere Alfa Romeo vertegenwoordigd was met de Giulietta, Lancia met de
        Appia en Mercedes met de 190 SL. 
        In 1959 zag de Facel Vega Facellia het levenslicht; een zeer fraaie,
        luxueuze en zeer fraai afgewerkte automobiel die als cabriolet en als
        coupe te koop was. Door problemen met een geavanceerde in eigen huis
        ontwikkelde motor en daaruit volgende garantieclaims besloot de fabriek
        de kleine Facel uit te rusten met robuuste en beproefde Volvo techniek. 
        Zo zag in 1963 de Facel III het levenslicht. De automobiel was voorzien
        van een Volvo B18 motor en een Volvo vierversnellingsbak met overdrive.
        Net als bij de grote Facels waren de interieurs een lust voor het oog en
        waren alle blank metalen delen aan de buitenzijde, zoals de bumpers, van
        kunstig gevormd roestvrij staal. 
        De Facel III is een schaarse automobiel, er werden in 1963 en 1964
        slechts 432 exemplaren gebouwd. In 1964 werd de Facel III opgevolgd door
        de Facel 6. De Facel 6 was voorzien van een Austin Healey
        zescilindermotor en werd slechts 26 keer gebouwd. 
        Technische
        gegevens 
        4 cilinder
        lijnmotor (Volvo B18) 
        cilinderinhoud: 1780 cc. 
        carburatie: 2x S.U. 
        vermogen: 108 pk. bij 6000 tpm. 
        topsnelheid: 180 km/u. 
        versnellingen: 4 handgeschakeld + overdrive 
        gewicht: 1250 kg. 
          
       |