| De MG TB kwam
        in 1939 op de markt als opvolger van de MG TA. De TB was de laatste
        vooroorlogse MG T-type 'Midget'. De vormgeving van de TB was identiek
        aan de TA, vooroorlogs met separate, vloeiend gelijnde, spatborden,
        grote 19 inch spaakwielen en een neerklapbare voorruit.
        Technisch waren er echter enige zaken veranderd: de auto kreeg de nieuwe
        XPAG motor uit de Morris Ten, andere versnellingsbak verhoudingen en een
        droge platenkoppeling. T-types werden bewonderd door Amerikaanse
        soldaten die op het punt stonden naar Amerika terug te keren; dit soort,
        veel rijplezier biedende, sportwagentjes kende men in Amerika niet…Het resultaat was dat vele TB’s en later TC’s meegenomen werden naar
        Amerika en daardoor een enorme vraag naar de MG T-types ontstond aan de
        overzijde van de oceaan.
 Alle TB’s
        waren rechts gestuurd, hadden bladvering rondom en een 54 pk. De MG TB
        is de zeldzaamste T-type, door het uitbreken van de tweede wereldoorlog
        werden slechts 379 TB's gebouwd. In 1945 werd de MG TB opgevolgd door de
        MG TC. Technische
        gegevens 4 cilinder
        lijnmotorcilinderinhoud: 1250 cc.
 carburatie: 2x S.U.
 vermogen: 54 pk. bij 5250 tpm.
 topsnelheid: 125 km/u.
 versnellingen: 4 handgeschakeld
 gewicht: 820 kg.
 
  |