| De Triumph TR
        3 is de opvolger van de Triumph TR 2 die van 1953 tot 1955 op de markt
        was. De TR 2 was de eerste sportwagen in de lange, succesvolle, Triumph
        TR historie die tot en met de TR 6 van 1976 zou voortduren...Net als de TR 2 heeft de TR 3 een zeer markante carrosserie met diepe
        deuruitsneden, fraai aflopende spatbordlijnen en hoog geplaatste
        koplampen.
 De TR 3 is een compromisloze, robuuste, eenvoudige en betrouwbare Britse
        sportauto in hart en nieren. De TR 3 was in 1955 de eerste productieauto
        die standaard werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen. De motor
        van de TR 3 is een volledig gietijzeren viercilinder-in-lijn van het
        lange slag type.
 Door een cilinderinhoud van 1991 cc. en de aanwezigheid van twee
        carburateurs is een vermogen van 100 pk. voorhanden en een topsnelheid
        van 160 km/u.
 De TR 3 werd tijdens de productiejaren twee maal aangepast; in 1957
        verscheen de TR 3a welke was voorzien van een iets gewijzigde grille,
        iets terug geplaatste koplampen en deurgrepen aan de buitenzijde. De
        laatste TR3, de TR 3b, werd voorzien van een iets opgeboorde motor met
        een cilinderinhoud van 2138 cc. waardoor het vermogen toenam tot 104 pk.
 De TR 3 /a/b zijn pure tweezits roadsters, klassiekers die je het britse
        sportwagengevoel uit de vijftiger jaren sterk laten beleven. Eigenlijk
        moeten dit soort auto's altijd open gereden worden en is het gewoon zaak
        je kleding aan te passen. Wordt het toch te bar, dan kan de eenvoudige
        soft-top worden opgeklapt. Zijruiten zijn van het insteek-type en kunnen
        separaat op de deuren worden aangebracht.
 Tevens was er voor de TR 3 een hardtop leverbaar.
 Technische
        gegevens 4 cilinder
        lijnmotorcilinderinhoud: 1991 cc.
 carburatie: 2x S.U.
 vermogen: 101 pk. bij 5000 tpm.
 topsnelheid: 177 km/u.
 versnellingen: 4 handgeschakeld.
 gewicht: 940 kg.
 |