| De MG VA zag
        het levenslicht in 1937 als iets kortere en lichtere uitvoering van de
        MG SA. De MG SA werd aangedreven door een zescilinder motor, de MG VA
        werd uitgerust met een vier cilinder motor welke ook werd gebruikt in de
        Wolseley 12. De MG VA was leverbaar als open tourer, drophead coupé en
        als gesloten saloon. De saloon uitvoering toont sterke gelijkenis met
        haar tijdgenoot SS/ Jaguar 1.5 litre.In 1938 voorzag MG Car Company de "works trails cars" genaamd
        de"Cream Crackers" van extra vermogen door ze uit te rusten met
        opgevoerde viercilinder MG VA motoren. De motoren werden opgeboord naar
        1708 cc. en voorzien van de zuigers uit de MG WA (2622 cc. zescilinder).
        Het vermogen nam hierdoor toe van 52 pk. naar 63 pk.
 De modificatie van de fabrieks-wedstrijdauto's was een succes het
        kampioenschap werd gewonnen.
 MG oprichter en directeur Cecil Kimber wilde natuurlijk ook een
        dergelijke motor in zijn eigen MG VA saloon hebben en aldus gebeurde. In
        totaal zes MG VA's werden door de fabriek voorzien van deze speciale
        motor waaronder een aantal auto's voor de Engelse politie. De hier
        gepresenteerde MG VA is één van deze zogenaamde "police
        demonstrators". De auto werd tijdens de tweede wereldoorlog ingezet
        als politie auto.
 Technische
        gegevens Viercilinder
        motortwee S.U. carburateurs
 cilinderinhoud: 1708 cc.
 vermogen: 63 pk. bij 4500 tpm.
 topsnelheid: >130 km/u.
 remmen: hydraulische trommelremmen rondom.
 gewicht: 1085 kg.
 
  |