| De Triumph TR
        5 en TR 250 voor de Amerikaanse markt zijn de opvolgers van de Triumph
        TR 4 en kwamen in 1967 op de markt. Uiterlijk was er ten opzichte van
        het laatste type Triumph TR 4, de TR 4A, weinig veranderd; enkel de
        grille kreeg een ander uiterlijk (minder horizontale spijlen).De grote vernieuwing was echter te vinden onder de motorkap. De TR 5/ TR
        250 was de eerste TR met zescilinder motor welke in de TR 5 was voorzien
        van benzine-injectie. De TR 250 was voorzien van twee Stromberg
        carburateurs. De TR 5 was de eerste Britse serieproductieauto die
        standaard voorzien werd van een dergelijk systeem. De gietijzeren
        zescilinder lijnmotor was afkomstig uit de Triumph 2000 saloon. In de
        saloon leverde de motor ca. 90 pk. Voor toepassing in de TR 5/ TR 250
        werd de cilinderinhoud van de motor vergroot naar 2498 cc. Door
        toepassing van een snelle nokkenas en het reeds genoemde
        benzine-injectie systeem kwam het vermogen op 150 SAE pk in de TR 5 en
        op 105 DIN pk. in de TR 250.
 De wielophanging van de TR 5/ TR 250 was rondom onafhankelijk.
 Verder was de TR 5/ TR 250 voorzien van schijfremmen aan de voorwielen
        en trommelremmen achter.
 De TR 5/ TR 250 waren slechts twee jaar in productie in 1967 en 1968. In
        1968 volgde de TR 6 de TR 5/ TR 250 serie op.
 In de twee productiejaren van de TR 5 zijn er slechts 2947 exemplaren
        gebouwd wat de TR 5 tot de zeldzaamste Triumph TR uitvoering maakt.
 Van de TR 250 zijn 8.484 exemplaren gebouwd.
 De TR 5 is een zeer gezochte TR uitvoering en brengt forse prijzen op.
        De TR 250 is inmiddels ook een zeer gezochte TR mede omdat goede en
        eerlijke exemplaren dun gezaaid zijn.
 Technische
        gegevens 6 cilinder
        lijnmotorcilinderinhoud: 2498 cc.
 2 S.U. carburateurs
 vermogen: ca. 120 pk. bij 5250 tpm.
 topsnelheid: 185 km/u.
 versnellingsbak: 4, handgeschakeld + overdrive
 gewicht: 1100 kg.
 Informatie  Kleur Valencia blauw met een zwart lederen interieur
        afgebiest met witte 'piping'. Zwarte mohair soft top en tonneau cover. De automobiel is voorzien van overdrive, 72
        spaaks 5.5J chroom spaakwielen, nieuwe banden, RVS uitlaatsysteem,
        elektrische koel fan, S.U. carburateurs, K&N sport luchtfilters,
        aluminium kleppendeksel en een chroom kofferrek. 
  |